NL |  FR |  EN
Pers |  Nieuwsbrief |  Campagne |  Bedankt |  Contact
Error showing flash-object.

Gezondheid 

Als fruit het beste voedsel is, wat is dan het beste fruit voor je gezondheid ? Elk fruit bevat een zekere samenstelling. Een appel verschilt dus van een bes en een kiwi van een peer. Hierdoor zullen de smaken verschillen maar ook hun vitamine inhoud. En aangezien wij veel vitaminen nodig hebben van verschillende soort is het best verschillende fruitsoorten te eten en in voldoende hoeveelheden. Het Belgische fruit is van top niveau. De regel van 5 porties per dag is juist. Wanneer dan nog verschillende vruchten geconsumeerd worden is er gegarandeerd voldoende vitamine inname. Ook van de andere bouwelementen heb je voldoende. ‘Het beste fruit’ bestaat dus niet maar dat fruit het beste voedsel is blijft onverminderd geldig.

Professor Dr. J. Janssens
Kankerspecialist, voorzitter  van de Europese Organisatie Kankerpreventie

Antioxidanten hebben we nodig om ons te beschermen tegen vrije radicalen. 

Oxidatiestress wordt omschreven als een abnormaal hoge productie van giftige zuurstofderivaten (waarvan de beruchte “vrije radicalen” deel uitmaken) die een uitgebreid netwerk moleculen, die over een antioxidante capaciteit beschikken en deze productie in goede banen leiden, aanvallen. Oxidatiestress is verantwoordelijk voor de oxidatie van verschillende belangrijke biologische substraten, zoals vetten, lipoproteïnen, DNA en proteïnen. De oxiderende wijzigingen die dit in de verschillende moleculen veroorzaakt, zijn mogelijk medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van bepaalde ziektes (atherosclerose, cardiovasculaire en neurodegeneratieve ziektes, reumatoïde artritis, diabetes, maculaire degeneratie,…). Diverse situaties kunnen tot oxidatiestress in het organisme leiden: roken, medicijneninname (bv. de pil), overdreven alcoholgebruik, te lange blootstelling aan de zon, natuurlijke veroudering, intense en herhaalde fysieke oefeningen, hyperglycaemie, metabolisch syndroom en obesitas.

Om zich te beschermen tegen de hierboven genoemde ziektes, gebruikt ons organisme verschillende antioxidante verdedigingstoffen waaronder proteïnen, enzymen, vitaminen, carotenoïden, flavonoïden en mineralen. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat hoe minder antioxidanten iemand heeft, hoe groter de kans is dat hij één van de hierboven beschreven ziektes krijgt.

De meeste antioxidanten worden opgenomen via fruit en groenten (minstens 5 porties per dag). Hoe kleurrijker uw bord is, hoe groter en gediversifieerder ook het gamma antioxidanten die opgenomen worden.

Dr. J. Pincemail
Doctor in de biomedische wetenschappen verbonden aan de CHU Luik